Як скласти бізнес-план

Бажаєте розпочати успішний стартап? Почніть з бізнес-плану. Не важливо – вкладаєте ви свої гроші чи шукаєте інвестора – структурований та систематизований погляд на майбутній проект виявить його слабкі місця та дозволить чітко дотримуватись стратегії.

А ще й в інвестора викличе впевненість в ваших розрахунках. Бо ви ж розсудливий, наполегливий і розумний – не пожалкували часу та склали детальний та інформативний опис проекту.

Застереження: існує велика спокуса знайти готовий бізнес-план та впровадити його в життя. Не варто цього робити. Кожний новий бізнес – індивідуальний, неповторний, існує в певних умовах і за конкретних обставин. Будьте чесними з собою з самого початку.

І ще – не намагайтеся прикрашати дійсність і вигадувати те, чого насправді не існує. Правдивість і чесність від початку – запорука не тільки гарного бізнес-плану, але й успішного проекту.

Навіщо потрібен бізнес план

Започаткування бізнесу – справа з багатьма невідомими. Аби вирішити це рівняння з найменшими втратами та навіть отримати прибутки, варто розрахувати все до дрібниць. Бізнес-план дозволить:

  • чітко уявити цілі проекту;

  • розрахувати бюджет на старті та після його початку;

  • вирахувати строки реалізації стартапу;

  • зрозуміти слабкі та сильні сторони;

  • проаналізувати конкурентів;

  • отримати приблизні дані про строки окупності.

Бізнес план може затребувати і інвестор, їх часто складають у разі запровадження в компанії нових напрямків роботи. Саме цей документ дає уяву про майбутній успіх нової справи.

Тож від того, наскільки повно, чесно і ретельно ви все прорахували, залежить ваш фінансовий успіх.

Важливо: Можна покластися на фінансового консультанта або незалежних експертів, та є ризик по-перше, заплатити велику суму грошей, а по-друге, що їх робота матиме поверхневий характер. Адже вони не свої гроші рахуватимуть.

Тому знати, як скласти бізнес-план, важливо і для студента, і для бізнесмена-початківця. Та й досвідченому підприємцю ці знання не завадять.

Як скласти бізнес план: універсальні правила

Перш ніж розпочати власне написання, вивчіть три правила успішного бізнес-плану. Вони дають 50% успіху майбутнього проекту.

Правило перше. Вивчіть ситуацію на ринку

Зберіть інформацію про конкурентів, якщо є можливість – зробіть пробне замовлення, щоб виділити їх сильні та слабкі сторони. Проаналізуйте ціновий сегмент, визначте рівень попиту, рекламну активність. Це – підготовчий етап, однак від того, наскільки він детальний, залежить подальша робота.

Правило друге. Створіть чітку стратегію – і дотримуйтесь її

У вашому документи мають бути прописані конкретні кроки та дії, що матимуть місце тепер, через місяць, три місяці, півроку. Не намагайтесь відступати від стратегії – інакше ризикуєте опинитися зовсім в іншому боці.

Правило третє. Дивіться на обраний бізнес тверезо.

Тобто, будьте готові, що він має як переваги, так і недоліки. Тобто на вас можуть чекати втрати – і ви повинні до них підготуватись.

Наприклад: ваш бізнес може бути дуже прибутковим. Однак конкуренція на ринку може суттєво вплинути а обсяги виручки. Будьте до цього готові і не панікуйте. Зайві рухи можуть нашкодити стратегії розвитку.

Бізнес-план: основні розділи та їх сутність

Структура бізнес-плану не залежить від обраного напрямку бізнесу. І АЗС, і бістро, і модний бутік починаються з основних розділів, що мають бути ретельно викладені на папері

Вступ

Він відображає основну інформацію:

  • вид і напрямок роботи;

  • термін окупності;

  • показники успішної діяльності.

Незалежно від джерела фінансування, ваш проект повинен бути зрозумілим. Вам самим цікаво, як скоро ви повернете свої вкладення, а інвестору це цікаво вдвічі більше.

Опис напрямку бізнесу

Детально опишіть, чим саме і як ви плануєте займатися. Факторами успіху також стануть:

  • детальний опис конкурентів (пам’ятаєте найперше правило складання бізнес-плану?);

  • опис ваших конкурентних переваг (що саме ви збираєтесь робити краще?);

  • обов’язково детально опишіть товар або послугу, визначте свою цільову аудиторію та її ключові запити;

  • визначте модель ціноутворення та проведіть порівняльний аналіз ваших цін та конкурентів.

Після цього ви точно знатимете що, для кого та як ви повинні пропонувати на ринку.

Маркетингова стратегія

Те, як ви просуватимете свій бізнес на ринку, вплине на якість і швидкість процесів, фінансові показники, строк повернення інвестицій та загальний успіх підприємства.

На цьому етапі визначте:

  • види рекламних носіїв;

  • способи просування на ринку – від дистриб’юторів до власних прямих продажів та холодних дзвінків;

  • систему мотивації власного персоналу за успіхи в продажах та просуванні;

  • проаналізуйте сезонність, побудуйте план на її основі.

Будьте в першу чергу чесним до себе. Якщо бачите слабкі сторони або незрозумілі моменти – доопрацюйте та проведіть мозковий штурм з партнерами.

План роботи організації

Ви визначили оптимальну для себе форму власності та спосіб оподаткування? Саме час це зробити. Якщо треба, поспілкуйтеся на бухгалтерських форумах та проконсультуйтесь з юристом.

А от структуру власної фірми краще за вас ніхто не побудує:

  • визначте, скільки працівників вам необхідно на першому етапі та хто саме;

  • визначте рівень оплати та систему мотивації;

  • намагайтеся зазирнути наперед та передбачити, як розвиватиметься штат та фірма загалом у найближчі півроку-рік.

Фінансовий план

Фінансовий план має враховувати всі дрібниці – від разових витрат до періодичних, обов’язкових та форс мажорів.

Періодичні витрати це:

  • Оренда приміщення та комунальні платежі – звісно, вам пощастило, якщо ви розпочнете власну справу у власному приміщенні.

  • Телекомунікаційні витрати: телефон і інтернет.

  • Канцелярські товари – їх обсяг залежить від обраної сфери.

  • Фонд оплати праці – саме тому так важливо ретельно розрахувати штатний розклад.

  • Рекламні послуги, просування.

До разових витрат відносять суттєві одноразові вкладення, аби розпочати роботу:

  • офісні меблі;

  • техніка;

  • обладнання для роботи;

  • перші партії продукції;

  • ремонт тощо.

Якщо ви правильно вирахуєте всі витрати, ви обов’язково визначите мінімальний обсяг продажів для їх покриття. Все ж, що буде зверху, і буде бажаним доходом, який дозволить з часом повернути вкладені інвестиції.

І лише потім ви отримаєте власне чистий прибуток. Що зробити з ним: вкласти в розвиток чи поїхати у відпустку – залежить від вас. А в тому, що ви його отримаєте за умови правильного складання бізнес-плану, можете не сумніватися.