Сторітелінг: правила, техніки, корисні матеріали та поради

Сторітелінг: правила, техніки, корисні матеріали та поради

Ви помічали за собою, що деякі матеріали в Інтернеті ви дочитуєте до кінця, а інші можна продивитися та не витрачати час? Додаткова умова: перший текст у декілька разів більший, але ви навіть не помітили, як вже дочитали його. 

Сьогодні ми розповімо про сторітелінг — вид текстів та їх написання. Це відносно нове поняття, хоча перевагами сторітелінгу людина користується не перше десятиліття. 

Відмінність сторітелінгу від звичайного тексту

Здається, є два тексти на однакову тему. Один хочеться перечитувати, звертатися до окремих моментів, навіть робити корисні нотатки. Інший написано за банальною та простою схемою, таких текстів сила-силенна в Мережі. Тож постає питання: чим звичайний текст відрізняється від сторітелінгу? 

Інформаційний, рекламний текст (тобто комерція) написано з метою «розкрутки» товару, послуги та особистого бренду. За стільки років існування онлайн-ринку користувачі прочитали чимало текстів про «товари високої якості, що неодмінно зроблять життя кращим», про «команди, яким вже 15 років довіряють клієнти».

Мережа перенасичена такою інформацією, це факт. 

Сторітелінг — це кардинально новий підхід до написання текстів. Грамотно побудована історія викликає у людини певні емоції. Це можуть бути переживання, радість, співчуття — все, що викликає емоцію, запам‘ятовується краще. Автор перетворюється на доброго знайомого, який розповідає про будь-що, вам цікаво слухати його. Якщо комерційний текст майже кричить «Придбай це зараз!», то сторітелінг дає людині право обирати та мислити критично: «Я дізнався про таку ідею, послугу чи товар. Коли мені буде потрібно, звернусь ще раз». 

Яскравий приклад — історії людей на TED. Це правдиві розповіді на ті теми, в яких спікер добре орієнтується, може аргументовано доносити інформацію до оффлайн та онлайн аудиторії. За 15 хвилин глядач знайомиться з темою, аналізує її, робить висновки. Але чи було таке, що ми не погоджувались зі спікерами? Скоріш за все, ні. 

Пояснити це можна так:

  • Спікери розповідають про важливі речі простою мовою, не звертаючись до надскладних термінів. Це створює атмосферу дружньої розмови. Здається, ніби розмовляєш з товаришем за чашкою кави. 

  • Глядач розуміє мету розповіді. Не продати, не рекламувати, не зацікавити у продукті, а донести історію до широкого кола людей. 

  • Спілкування з аудиторією. Людина не завчила текст і розповіла на автоматі. Інформація подається яскраво, спікери звертаються до глядачів. 

Так само і з текстами. Сторітелінг передбачає, що читач буде на одній хвилі з автором. А тому будуються довірливі стосунки, якщо так можна назвати. 

Правила сторітелінгу

Як би чудово автор не володів мовленнєвою харизмою, цього недостатньо для сторітелінгу. Тому є декілька важливих правил для цього жанру. 

Пишемо про головне

Цікава історія — ще не все, що важливо для автора. Поставте питання: що дає прочитання статті людині, яка ознайомилась з нею? Історія повинна надихати, примушувати замислитися над певною темою чи питанням. 

Легко засвоюється розповідь, побудована за такою схемою:

  1. Твердження. 

  2. Аргументи з прикладами. 

  3. Висновок зі звертанням до тези. 

Трохи деталей

Сторітелінг — це створення окремого світу, мандрівка яким триває 10-15 хвилин. За цей час людина знайомиться з новим світом, повертається в окремі місця, які найбільше сподобались. Саме з цієї причини важливо додавати деталей. Вони можуть здаватись зовсім не важливими, але атмосфера, яку передають дрібниці стовідсотково запам‘ятається читачеві. 

Погодьтесь, є кардинальна різниця між сухим змістом та тривимірною картинкою, що виникає в голові після прочитання цікавого тексту. 

Візуальні тонкощі

Перше, про що ви зараз могли подумати — це насичення тексту інфографікою, ілюстраціями та фотокартками. Це, звичайно, правильно та доречно в 99% випадках. Але на цьому візуальні деталі не закінчуються. 

Сторітелінг — це великий об‘єм, який людина сприймає за раз. Саме тому важливо структуровано подавати інформацію, розділяти на логічні абзаци, форматувати текст, виділяти важливі, на погляд автора, моменти. 

Чому це важливо? У суцільному потоці тексту важко орієнтуватись навіть у випадку, якщо текст надзвичайно цікавий. 

Змоделюємо ситуацію. Людина вранці вирішила прочитати статтю у жанрі сторітелінгу поки їхала у метро. Полотно тексту без логічного розбиття на абзаци і в спокійній обстановці важко сприйняти, а якщо діють додаткові чинники (звільнилось місце, раптово подзвонила подруга, різка зупинка), то текст на екрані губиться. Це означає, що фокус на статті зменшується і є ризик, що до кінця історію людина не дочитує. Рутинна ситуація, але надзвичайно популярна. 

Реальні персонажі

Порівняймо два речення:

  1. Подушки фірми N виконана з якісного матеріалу, ми турбуємося про комфорт клієнтів та обираємо кращі наповнювачі. 

  2. Після придбання подушки фірми N Олексій не відчуває біль у спині зранку, якість його сну покращилась. 

Для жанру сторітелінгу важливо наповнювати текст персонажами. Вони можуть бути вигаданими та реальними. Звичайно, в арсеналі автора не завжди знайдеться потрібний образ, але фантазія, фантазія та ще раз фантазія. 

Техніки сторітелінгу

Добре, я зрозумів, що з себе представляє жанр сторітелінгу, але як перетворити сухий текст у захоплюючу історію? 

Готуйте чай та печиво, а ми розповімо про базові техніки сторітелінгу. 

  1. Подорож героя. Класика з дитинства: є герой та проблема, до постає перед ним. Автор розповідає про шлях героя, у кінці на нас чекає хеппі-енд. Важливим елементом є кульмінація та чіткість викладу. 

  2. Помилки прикрашають або Гора. Той самий герой, але без хеппі-енду. Все, що трапилось з ним, – досвід, який допоможе у майбутньому. Тут доцільно навести реальний приклад про невдачу в бізнесі, крах проекту та висновки, які зробили герої. 

  3. Рамка. Є основна канва, у яку автор додає історії. Напевно, всі читали «1001 Ніч». Суть та ж сама. 

  4. Sparklines або Контраст. Є дві історії: одна цілком реальна, інша — вигадана. Техніка побудована на контрасті – порівнянні реального та того, що могло б статися. 

  5. Починаємо з кінця. Читач знайомиться з фактом, незрозумілим та інтригуючим. Щоб знайти пояснення того, що він побачив спочатку, варто прочитати всю статтю. 

Як писати, щоб текст дочитували

Що робити, щоб історія автора була прочитана до кінця, а суть була зрозуміла широким масам читачів?

По-перше, поставте перед собою мету. Для цього дайте відповідь на запитання «Що я хочу розповісти читачу та навіщо?». Не відступайте від початкової теми, чітко та логічно доводьте думку до кінця. 

Якщо необхідно розповісти про складну, але нагальну тему, то аналогії вам на допомогу. 

Наприклад, є проблема глобального потепління. Можна сказати:

  1. «Через викиди вуглекислого газу утворюється парниковий ефект, який впливає на природні зони світу. В Україні південні райони матимуть ознаки субтропічного клімату у перспективі на 5 років». Добре, 5 балів з дипломної роботи. Але ми пишемо для людей, а не для 90 сторінок інформації. 

  2. «Діяльність людини спричиняє зміни в кліматі. Деякі регіони України можуть бути затоплені внаслідок танення льодовиків та підняття рівня води постраждає близько 500 сіл та 34 міст». Просто та зрозуміло, людині не потрібно мати освіту еколога, щоб сприйняти цей факт. 

Те, про що рідко згадують, але цей елемент має надзвичайну силу у сфері сторітелінгу. Мова йде про конфлікт. На початку прочитання людина може обуритись, не погоджуватись з автором. Це дає поштовх читати далі.   

Що читати про сторітелінг в 2020 році 

Пол Сміт. Майстер історій. Захоплюй, переконуй, надихай

Робота включає 100 історій, які автор може використовувати у сторітелінгу. Приклади, подані у книзі, базуються на реальних історіях світових брендів, постатей та організацій. 

Максим Ільяхов, Люда Саричева. Пиши, скорочуй. Як створювати сильний текст

Чи не класика для авторів будь-якого жанрів? 

Рекомендації для написання якісного тексту без слів-паразитів, води, штампів та канцеляризмів. Настільна книга для всіх-всіх, хто хоча б раз на тиждень бере цифрове перо до рук. 

Аннет Сіммонс  Сторітелінг. Як використовувати силу історій

Авторка навчає людей зі сфери бізнесу мистецтво сторітелінгу. Аннет доводить, що історії впливають на людину в емоційному плані, та кожний автор може керувати ними. Чому тексти надихають, мотивують та переконують — відповіді у цій книзі. 

Тож ви дізнались трохи більше про сторітелінг. Цей жанр використовується, без перебільшень, у багатьох сферах: починаючи від блогових та особистих текстів до ефективних рекламних кампаній з використанням сторітелінгу.