Що таке hard skills і soft skills: як нас оцінює роботодавець

Чому одних кандидатів одразу запрошують на співбесіду, а інші тижнями чекають на бажаний дзвінок рекрутера? Тому що більш успішний кандидат зміг вчасно виділити свої професійні навички – hard skills і soft skills – і вміло розмістив інформацію про них в своєму резюме. Що це за таємні скіли і як вони впливають на можливість працевлаштування? Поговоримо.

hard і soft skills: сучасна кадрова термінологія

Теперішні фахівці з персоналу далеко пішли від звичних працівників кадрових служб. І відбір кандидатів вони здійснюють за прогресивними сучасними методами. Саме оцінка професійних навичок і є тією основою, яка має вирішальне значення. А hard skills і soft skills – дві групи ключових знань і вмінь, які важливі для роботи.

Звідки вони взялися і що з ними робити звичайній людині?

Що таке hard і soft skills?

Термінологія, як це не дивно, не нова. Вперше її застосували в армії Сполучених Штатів Америки в середині 60-х років 20 століття. Завдяки такому розмежуванню вмінь та знань командуючі намагалися підвищити рівень підготовки військовослужбовців.

Досвід виявився гідним уваги, і поступово практика оцінювання скілів розповсюдилася на інші галузі. До нас в Україну практика оцінювання проф. навичок у сучасному сенсі прийшла не так давно. Однак саме вона стала надійним помічником рекрутерів в оцінюванні потенціалу кандидата.

Hard skills (англ. "Жорсткі" навички) – те, що можна вивчити і що можна протестувати. Прикладами є вміння швидко друкувати, володіння іноземними мовами, знання мов програмування, математичні обчислення. Тобто будь-яку навичку можна оцінити об’єктивно.

Щоб отримати необхідні знання, треба навчатися, а підтвердженням є сертифікат або диплом.

Soft skills (англ. "М'які" навички) – компетенції універсальні, у вишах та школах ними не опікуються, а виміряти їх набагато важче. Найчастіше ступінь прояву залежить від типу особистості, особливостей характеру, темпераменту. До них найчастіше відносять комунікабельність, здатність працювати в умовах форс-мажору, схильність до командної роботи. Оцінити їх в конкретних показниках вкрай важко, однак розвинути – реально.

Що переможе – жорсткі чи м’які навички?

Не існує універсального рецепту, як зробити своє резюме ідеальним. Баланс жорстких та м’яких навичок – ось що необхідно в кожному конкретному випадку.

Жорсткі навички: теорія і практика

Жорсткі навички, або по-англійськи hard skills– це вміння та знання, необхідні для певної посади та конкретної роботи. Це те, що ви вивчили у виші, в коледжі, або інструкції, які ви засвоїли на попередньому місці роботи. Це – професійні навички у найчистішому вигляді.

Наприклад

Уявіть, що ви – спеціаліст з розробки програмного забезпечення.  До важливих компетенцій належатимуть:  досконале володіння HTML і CSS, знання фреймворків і бібліотек, знання JavaScript, вміння складати запити та багато інших важливих професійних знань.

А от редактору інтернет-видання необхідні зовсім інші вміння: його сфера інтересів полягає в складанні контент-планів, розподіленні завдань серед авторів, редакторській роботі, знання та вміння користуватися жанровою стилістикою.

Перекладач має володіти мовою та перекладацькими техніками – і саме це відзначає його користь як фахівця. Тобто незалежно від компанії, вимоги до фахівця певної галузі залишаються незмінними – це жорсткі навички, що гарантують успішно професійну діяльність.

Рекомендація. Подаєте резюме на вакансію, яка вимагає переважно жорстких навичок та професійних знань? Розмістить блок з їх переліком на початку резюме. Так рекрутер одразу помітить важливу інформацію і запросить вас на співбесіду.

Отже, для hard skills характерно:

  • перелік знань, умінь, які можна об’єктивно оцінити та перевірити;

  • наявність документів про освіту;

  • сертифікати про рівні складності тих чи інших знань.

М’які навички: особистість як центр

М'які навички (або по-іншому гнучкі, soft skills) – це ситуативні вміння, знання, риси характеру, які можуть застосовуватись в будь-якій роботі. Вони допомагають не стільки бути висококласним фахівцем, скільки будувати кар’єру та сформувати власну репутацію.

Для отримання soft skills не існує вишів, інструкцій, курсів. Вони формуються протягом життя, під впливом виховання і життєвого досвіду. Наприклад, хтось досконало володіє собою від дитинства, а когось обставини змушують з часом навчитися контролювати власні емоції.

Найчастішими і найзатребуванішими гнучкими компетенціями є:

  • вміння працювати в команді;

  • критичне мислення;

  • лідерство;

  • креативність;

  • вміння дотримуватися дедлайни;

  • відповідальність та дисциплінованість.

Ці навички потрібні в будь-якій сфері, однак для їх розвитку необхідно більше часу та терпіння.

Порада (мало хто про неї знає і застосовує її, але це може здорово виділити вас серед інших претендентів): не варто просто перераховувати традиційні «комунікабельність, здатність подолати стреси, пунктуальність» в графі особистісних якостей.  HR навіть не читатиме далі – всі пишуть одне й теж саме.

Виділіть окремий абзац з життєвими прикладами, що підтверджують наявність у вас цих самих характеристик.  Наприклад: «Я дипломатичний (-на).  На минулій роботі у нас з колегами виник такий конфлікт інтересів.  Вникнувши в ситуацію, я вирішив (-ла) його наступним чином». 

Які навички важливіші?

Універсального рецепту немає, однак є три категорії професій, які відрізняються співвідношенням soft і hard skills:

  1. Коли професійні навички і знання важливіші: до них належать переважно спеціалісти теоретичних спрямованостей, а також розробники, проектувальники, інженери. Від їх професійних навичок часто залежить успіх роботи загалом. А от здатність до комунікацій іноді зовсім не важлива.

  2. Певні професії вимагають балансу hard і soft skills. Це юристи і економісти, вчителі і лікарі. Те, як вони взаємодіють з оточенням важливо не менше за їх професійні компетенції.

  3. Професії, в яких провідну позицію займають soft skills: продажі, маркетинг, творчість. Від вміння спілкуватися та вибудовувати стосунки в цих галузях залежить загальний успіх. Вміння слухати, говорити, привертати увагу гарантують 90% успіху.

Важливо: фахівці з персоналу погоджуються: соціальні, або софт, компетенції – це переваги майбутнього. Згодом навіть у теоретичних дисциплінах більш успішним буде той, хто вміє спілкуватися та розуміється на командній роботі. І він же, найімовірніше, зробить більше успіхів у кар’єрному просуванні.

Що впливає на успішність кар’єри

Результати спільного дослідження фонду Карнегі Мелона і Стенфордського дослідницького інституту вказують, що успіх управлінців в компаніях зі списку «Fortune 500» на 75% залежить від soft skills, тоді як hard skills займають лише 25%.  Робимо висновки, що «м'які» навички більшою мірою впливають на розвиток кар'єри.  Можна до автоматизму відточити написання програмних кодів, але тільки вміння взаємодіяти в соціальному середовищі допоможуть такому програмісту стати керівником компанії з продажу програмного забезпечення.

Тож, хочете вдосконалюватись та просуватись вперед? Не стійте на місці. Вдосконалюйтесь. Відвідуйте навчальні програми, курси, семінари, аби вдосконалювати свої hard skills.

А про універсальні компетенції подбайте на тренінгах, групах особистісного зростання та не забувайте про самоосвіту та розвиток. І тоді ваші шанси на підвищення будуть набагато ближчими.